Tips och Trix i vardagen.

Tips och Trix i vardagen.

Lite tips och trix kan man alltid bjuda på så det ska jag göra nu. När man som jag har en del följdsjukdomar och går under benämningen multipelsjuk så får man hitta på olika lösningar som även fungerar i vardagen.

Så om vi börjar det dom fyra grundstenarna som ni kanske minns eller redan kan: Mat, motion, blodsockerkontroll, medicin.

Låter som en vanlig vardag för alla människor vare sig man är sjuk eller inte, eller hur?

Nyttan av god kost genomsyrar blodsockervärdena. Det finns olika varianter på bra mat för diabetiker. För vissa fungerar det med LCHF och för andra med Medelhavsköket och en del föredrar vanliga Tallriksmodellen gammal hederlig husmanskost alltid med grönsaker till. Mitt råd till dig är att ta dig tid att testa dom olika varianterna för att se hur ditt socker reagerar på dom olika varianterna. Vad som håller ditt socker på en något sånär rak linje.

Äter du en pizza eller hamburgare med pommes så stiger ditt socker extremt och ligger kvar på höga nivåer ganska länge. Jag råder dig även att ha ett samtal med en dietist och be att dom förklarar så du förstår.

Vad det gäller motion så är det bra att göra varje dag minst 30 minuter.

Motion sänker ditt socker och effekten av en promenad eller annan rörelse håller i sig i nästan 2 dagar.

För dig som har svårt att röra dig av olika orsaker så kan du kika på ”hemmaträningsbilden” här nedan. Börja med enkla övningar och några upprepningar. När du känner att du orkar lite till så öka antalet gånger i dessa moment. Att motionera kan även innebära snöskottning, fönsterputsning, städa hemma. Ja kort och gott all rörelse under dagen. Du behöver inte jaga fotsteg via en mätare eller ta en timme på gymmet all rörelse räknas och märks på ditt värde.

Glöm bara inte bort att äta något för sockret sjunker och då blir det motsatt effekt för dig. Istället för att bli glad av lite träning så blir du ledsen för att sockret sjönk med allt vad det innebär. Ta en frukt eller liknande så går det bra.

Troligen om du är nyupptäckt diabetiker så kommer du kontrollera ditt blodsocker ganska ofta. Det är på gott och ont för det tar ett tag innan du har ett korrekt värde efter måltid eller träning eller vad du nu gjort/gör. Ett tips är att ta ett värde på morgonen så får du en fingervisning hur du ligger till. När du sen ätit frukost så vänta ca 2 timmar innan du tar ett nytt värde. Enkelt sett så kan man säga att ta ett värde före måltid och sen efter ca 2 timmar. Som Typ 1 diabetiker kan du korrigera med insulin och som typ 2 diabetiker så behöver du korrigera med mat eller motion för att få värdet på rätt nivå.

Vissa dagar kommer ingenting fungera hur du än beter dig. Ingen kan riktigt förklara varför det är så men det är som om sjukdomen lever sitt eget liv sådana dagar. Här kan man i princip inte göra något förutom att rida ut den dagen. Tips och trix finns i det oändliga och den viktigaste delen är att våga testa för att se hur du själv reagerar på olika alternativ. Även om du har mycket dokumentation och har möjlighet att läsa på internet så är även detta ett generellt snitt av hur det bör vara.

Så samla information och testa gärna på egen hand i liten skala och en bit i taget. Fråga om du är osäker vid ditt nästa vårdbesök eller ring till någon som du kan ventilera med. Har du tillgång till internet så finns det diabetesgrupper på bland annat Facebook där man kan gå med och kan utbyta information.

Du kan alltid höra av dig till mig om det rör sig om allmänna frågor kring din sjukdom.

Hemmaträning

Börja med enkla övningar och några upprepningar. När du känner att du orkar lite till så öka antalet gånger i dessa moment.
Stå rakt med rak rygg. Ha ett elastiskt band runt ett dörrhandtag. Drag i bandet med båda händerna rakt bakåt spänn musklerna mellan skulderbladen och håll armbågarna mot kroppen. Upprepa övning 10 gånger och gör den 2 gånger. När du orkar ökar du till 3 gånger o.s.v.
Tag hjälp av en stol eller liknande. Knäna ska vid benböj gå i fötternas riktning och inte över tåspetsen. Det är som när du reser eller sätter dig ner på en stol. Upprepa övningen 10 gånger och gör den 2 gånger. Öka antalet gånger när du orkar.
Tag hjälp en en stolsrygg eller sänggavel och håll i dig. Stå rak i ryggen och för benet rakt bak med rakt knä. Luta dig inte framåt. Upprepa detta 10 gånger på både höger och vänster ben. Gör detta 2 gånger. När du orkar så ökar du 1 gång till o.s.v.
Här ska du rulla axlarna bakåt. Du kan sitta eller stå. Fingrarna på axlarna och rulla axlarna bakåt. Upprepa övningen 20 gånger. Öka när du känner att du klarar av det.

Jag har diabetes.

Har du själv eller någon nära fått diagnosen Diabetes?

Hur kan jag hjälpa?

Är du nära anhörig eller en underbar medmänniska helt enkelt?

Tips och Trix.

Lite extra tips och trix som kan vara bra att känna till. Varsågod.